Most Theth-Grunas
Během jara 2015 vymysleli, vyrobili a odzkoušeli dobrovolníci Albánské výzvy obloukový ocelový most pro použití v severní Albánii. Tento most opět zpřístupní oblast jižně od Thethu. Most byl postaven mezi Thethem a Grunasem. Pro turisty se jedná o jedu z nejdůležitějších cest, protože vede k největší místní atrakci vodopádům v Grunas. Již nyní tudy vede červená turistická značka.
Stavbu mostu, projekci a průběžné úpravy zajišťuje tým mostařů. Most je kompletně demontovatelný, byl dimenzován na nosnost 800 kg a testován byl pod zatížením 1 400 kg pomocí 1 koně a 14 dobrovolníků. Ocelový materiál pro jeho stavbu dodala zdarma firma SALVO spol. s.r.o.
Most jsme začali stavět 21.srpna v 8:50 s 21 dobrovolníky a dokončili s 9 lidmi 22.srpna v 14:30. Stavba byla realizována v rekordním čase, díky modulární koncepci a suché výstavbě. Most byl navržen a dimenzován Ing. Martinem Herkou. 600 kg ocelových nosníků přepravila na míto CK Apina ve svém zájezdovém autobuse, kompletní výdřevu na místo dopravil Petr Ševčík s maželkou v Kia Sportage a 290 kg oceli dovezl Jirka Němec s Challengerem Fabií Combi. Nosníky byly vrtány na stojanové vrtačce u Jana Baláka II.(Challengerův děda) a most byl testován na zahradě rodinného domu v Sokolnicích u Brna.
Technické údaje o mostu:
- rozpětí mostu 15,5 m,
- šířka mostu 800 mm,
- během stavby nelze použít beton (nelze sem dopravit cement a nemáme čas na zrání),
- nejdelší součástka mostu může mít maximální délku 1 200 mm (ložná délka osla),
- maximální hmotnost 1 součásti je 80 kg (nosnost osla),
- minimum typů součástí a zaměnitelnost součástí,
- vše musí být kompletně rozebratelné, složitelné v ČR a pak převozitelné do Albánie,
- co nejnižší hmotnost kvůli převozu,
- náklady na ocelové profily, práci, spojovací materiál a nástroje by neměly překročit 70 000 Kč,
- most NEBYL financován ze státních dotací ČR, EU nebo Albánie.